Stavovi Katoličke Crkve u BiH o vjerskom odgoju i obrazovanju katoličke djece
Stavovi Katoličke Crkve u BiH o vjerskom odgoju i obrazovanju katoličke djece i mladeži u predškolskim ustanovama te osnovnim i srednjim školama na području Bosne i Hercegovine
Prijeđeni put u uvođenju katoličkog vjeronauka u škole
Katolički se biskupi Bosne i Hercegovine s početkom demokratskih promjena na našim prostorima, imajući u vidu osnovna prava vjernika i demokratska prava i slobodu crkvenog djelovanja, poslali 5. srpnja 1991. Ministarstvu za obrazovanje, nauku, kulturu i fizičku kulturu BiH "Zahtjev za uvođenje vjeronauka kao izbornog premeta u osnovne i srednje škole." U istom su pismu izložili i osnovne stavove Katoličke Crkve oko uvođenja i organiziranja vjeronaučne nastave u tim školama. Na taj zahtjev djelomično je odgovorilo navedeno Ministarstvo i izvjestilo vjerske zajednice da je upućen "raspis svim osnovnim i srednjim školama za uvođenje vjerske pouke kao fakultativnog predmeta u organizaciji vjerskih zajednica, a prema željama i opredjeljenjima učenika, odnosno njihovih roditelja" (pismo Ministarstva prosvjete iz Sarajeva od 26. 7. 1991., br. 03-011-382/2). lako do tada nije bilo službenih susreta s Katoličkom Crkvom na kojima bi se uređivala navedena pitanja Ministarstvo se tada obvezalo da će zahtjeve vjerskih zajednica proučiti u "svim aspektima i pojedinostima" i raditi da se to pitanje uredi. Redoviti proces oko uvođenja vjeronauka u školski sustav zaustavio je rat a pojedine su vjerske zajednice, na prostorima gdje je to bilo moguće, i prema smjernicama prosvjetnih ustanova s tih područja, ipak organizirale vjero naučnu nastavu u tim školama. U nadi da su minula ratna stradanja i da treba nastaviti i dovršiti započeti proces, Katolička Crkva u BiH još jednom izlaže svoja osnovna stajališta i zahtjeve s obzirom na uvođenje katoličkog vjeronauka u odgojno-obrazovni sustav javnih škola i organiziranje vjerskog odgoja i obrazovanja katoličke djece i mladeži od predškolskih ustanova do osnovnih i srednjih škola na cijelom području Bosne i Hercegovine.
Stavovi Katoličke Crkve u BiH
1. Katolička Crkva vjerski odgoj i obrazovanje katoličke djece i mladeži u školi promatra u duhu njezina evangelizacijskog poslanja u suvremenom svijetu, prava roditelja da njihova djeca imaju religiozni odgoj u školama kojima povjeravaju svoju djecu, prava Crkve na organiziranje vjerske pouke u javnim školama prema demokratskim standardima suvremenog društva što je u skladu i sa zahtjevima integralne pedagogije koja podrazumjeva religioznu dimenziju.
2. Katolička Crkva u BiH se opredjelila na konfesionalni vjeronauk u školi. Time želi za svoje pripadnike, u dogovoru i sporazumu s nadležnim državnim tijelima, organizirati katolički vjerski odgoj i obrazovanje unutar školskog sustava, Katolička Crkva poštuje pravo drugih vjerskih zajednica da izaberu sličan ili vlastiti put u vjerskom odgoju svojh vjernika te će u duhu ekumenizma i dijaloga s njima sudjelovati u rješavanju pitanja školskog vjeronauka.
3. Katolička Crkva se opredjelila za katolički vjeronauk kao izborni obvezatni školski predmet s posebnim statusom u školskom sustavu. On je izborni samo s obzirom na činjenicu da Katolička Crkva poštuje slobodno uvjerenje i opredjeljenje roditelja, djece i mladeži o izboru vjeronauka u školi ali u isto vrijeme ona u savjesti obvezuje sve katoličke roditelje, koji se smatraju pripadnicima Katoličke Crkve, da upišu svoju djecu na katolički vjeronauk u osnovnim školama te mlade s roditeljima da odaberu vjeronauk u srednjim školama.
4. Katolička Crkva želi da kod odluke o pohađanju katoličkog vjeronauka sudjeluju mjerodavne crkvene i školske vlasti da bi se učenike i roditelje pravovremeno obavijestilo o smislu, svrsi, ciljevima i programima katoličkog vjeronauka. Nakon što roditelji izaberu u prvom razredu vjeronauk za svoje dijete, vjeronauk za to dijete postaje obvezatni predmet kroz cijelo osmogodišnje školovanje. U prvom razredu srednje škole o pohađanju katoličkog vjeronauka potpisuju roditelji i učenici što vrijedi do završetka srednje škole.
5. Katolička Crkva traži da se vjeronaučna pouka u osnovnim i srednjim školama izvodi dva sata tjedno te da se raspoređuje u dnevni i tjedni raspored sati ravnopravno s drugim obvezatnim predmetima. Stoga, pri ostvarivanju prava izbora katoličkog vjeronauka što ga osiguravaju državne ustanove ne smije biti diskriminacije s obzirom na formiranje razrednog odjela, dužinu školske satnice te mjesto vjeronauka unutar rasporeda sati. Vjerski odgoj u predškolskim ustanovama trebao bi se izvoditi u sklopu cjelokupnog odgoja djece te dobi i to prema planu i programu koji odgovara naravi te odgojne ustanove, poštujući vjersko uvjerenje roditelja te djece.
6. Katolički vjeronauk u školi mogu predavati vjeroučitelji koji su osposobljeni za tu službu i kojima dijecezanski biskup na svom crkvenom području dao ispravu /dekret/ o kanonskom poslanju (missio canonica) za poučavanje katoličkog vjeronauka. Dekret se podjeljuje na određeno vrijeme ili do opoziva, što će se uz uvjete za dobivanje i opoziv dekreta, potpunije definirati ozakonjenjem i posebnim ugovorima.
7. Katolička Crkva za svoje vjeroučitelje traži da imaju odgovarajuću višu stručnu spremu iz teologije ili religiozne pedagogije i katehetike za poučavanje vjeronauka u osnovnoj i srednjoj školi. Katolički se vjeroučitelji obrazuju na crkvenim učilištima i dobivaju stručne naslove stečene na tim učilištima koji su, i prema državnim normativima, odgovarajući za pojedine škole.
8. Katolička Crkva traži da pri napredovanju u zvanju vjeroučitelja, donijevši o tome i Pravilnik, vrijedi analogan postopak i uvjeti kao u napredovanju ostalih nastavnika. 'Trajno stručno usavršavanje se osigurava kao i za druge nastavnike a za to bi se brinula Biskupska konferencija BiH i Ministarstvo prosvjete preko svojih mjerodavnih i stručnih ustanova na dijecezanskoj i drugim razinama.
9. Katolička Crkva izrađuje i odobrava planove i programe vjerske nastave u osnovnim i srednjim školama prema školskim standardima koje potom verificira i propisuje nadležno Ministarstvo prosvjete.
10. Katolička Crkva na temelju planova i programa izrađuje vjeronaučne udžbenike za koje vrijedi kriterij kao i za druge udžbenike s tim da za upotrebu u školi moraju imati "nihil obstat" Biskupske konferencije te odobrenje (imprimatur) i suglasnost dijecezanskog biskupa na njegovu crkvenom području. Tako odobrene udžbenike propisuje ministarstvo prosvjete.
11. Katolička Crkva u BiH ima ustanovljeno Katehetsko vijeće BK BiH koje se na razini Biskupske konferencije, kao njezino savjetodavno tijelo, bavi pitanjima i donosi prijedloge u svezi s promicanjem evangelizacije, religioznog odgoja i kateheze. Smjernice i upute zakonito donose biskupi. Na dijecezanskoj (biskupijskoj) razini ustanovljeni su Katehetski uredi, ustanove pojedinih biskupija, koje vode, promiču i usklađuju katolički vjerski odgoj i obrazovanje, a osobito bdiju nad izvođenjem katoličkog vjeronauka u školama, brinu oko profesionalnog osposobljavanja, namještanja i stručnog usavršavanja vjeroučitelja u pojedinim biskupijama. Pri katehetskim uredima djeluju i savjetnici (i nadzornici) za vjeronauk u školama na području pojedinih biskupija.
12. Katolička Crkva, kad je riječ o školskom vjeronauku, ovo razdoblje smatra prijelaznim u kojem se između mjerodavnih crkvenih i državno-prosvjetnih tijela, u duhu razumijevanja i suradnje, postupno rješavaju sva pitanja oko uvođenja, organiziranja i afirmiranja vjerskog odgoja i obrazovanja u predškolskim ustanovama te osnovnim i srednjim školama. Budući da se već sada u mnogim školama održava vjeronauk, želja nam je da mjerodavna crkvena i prosvjetna tijela trajno rade na njegovu sustavnu ucjepljenju u školski sustav. Želimo da pritom imate u vidu naše izložene osnovne stavove koji se mogu potpuno i sporazumno afirmirati sve do cjelovita i u pojedinostima definirana i ozakonjena ugovora.
Katolički biskupi u BiH i žele sve probleme i rješenje oko školskog vjeronauka promišljati u suradnji i s drugim vjerskim zajednicama i mjerodavnim državnim tijelima kako bi vjerski odgoj i obrazovanje u školama dao nezaobilazan prilog cjelovitu odgoju čovjeka i ukupnom boljitku na svim područjima crkvenog i društvenog života.
U Sarajevu, 12. studenog 1997.
Mons. dr. Pero Sudar Predsjednik KV BK BiH